زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عباسقلی آدمیت





عباسقلی آدمیت بنیانگذار جمعیت آدمیت (خاندان آدمیت) می‌باشد. میرزا عباسقلی‌خان توسط "میرزا یحیی خان مشیرالدوله قزوینی‌" با جرگه آزادی‌خواهان روشنفکر و یاران "میرزا ملکم‌خان" محشور گردید و مروج "رساله‌های ملکم" و "قانون" در تهران شد.


۱ - شرح حال اجمالی



عباسقلی فرزند "عیوض ‌علیخان" در ۱۲۴۰ش در قزوین تولد یافت. تحصیلات مقدماتی و متعارف آن دوره را فراگرفت و در بیست سالگی به دستگاه "میرزا یحیی خان مشیرالدوله قزوینی‌" پیوست و مورد توجه او قرار گرفت. وقتی "میرزا یحیی‌خان مشیرالدوله" به وزارت عدلیه منصوب شد، او را به کار قضایی گمارد و در تعلیم و تربیت وی سعی کافی به عمل آورد. میرزا عباسقلی‌خان توسط "مشیرالدوله"با جرگه آزادی‌خواهان روشنفکر و یاران "میرزا ملکم‌خان" محشور گردید و با آثار و افکار او آشنایی یافت و در ۲۲ سالگی به فراموشخانه پیوست و مدتی نیز مهماندار "میرزا ملکم‌خان" بود. مروج "رساله‌های ملکم" و "قانون" در تهران شد و آثار او را نشر و توزیع می‌کرد.
[۱] عاقلی، باقر، شرح حال رجال نظامی‌و سیاسی معاصر، ص۲.


۲ - تاسیس جمعیت‌آدمیت



در زمان سلطنت مظفرالدین ‌شاه چون دامنه فعالیت آزادی‌خواهان وسعت گرفته بود، یک جمعیت سری به نام "جمعیت‌آدمیت" (خاندان آدمیت) تاسیس کرد. بسیاری از رجال و نمایندگان مجلس، اطبا و روحانیون و نظامیان به آن پیوستند. هدف "مجمع آدمیت" تلاش برای آزادی و رهایی از قید استبداد بود. "سلیمان ‌اسکندری"، "دکتر مصدق"، "ذکاءالملک‌ فروغی"، "احتشام‌السلطنه" و "سپهدار اعظم" از جمله اعضا این مجمع بودند.
[۲] کرمانی، ناظم الاسلام، تاریخ بیداری ایرانیان، ص۴۰۸.


۳ - وفات و فرزندان وی



عباسقلی آدمیت در ۱۳۱۸. ش در تهران درگذشت. فرزندان او "طهمورث"و "فریدون"در وزارت امورخارجه استخدام شدند. فریدون از نویسندگان معروف تاریخ مشروطه است.

۴ - عناوین مربوطه



خاندان آدمیت، فریدون آدمیت، طهمورث آدمیت.

۵ - پانویس


 
۱. عاقلی، باقر، شرح حال رجال نظامی‌و سیاسی معاصر، ص۲.
۲. کرمانی، ناظم الاسلام، تاریخ بیداری ایرانیان، ص۴۰۸.


۶ - منبع


سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «خاندان آدمیت»، تاریخ بازیابی ۹۵/۵/۹.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.